033 - 82 00 998 | info@digital-masters.nl
 

Blog

Uitgelichte verhalen

Filter
maart 23, 2017

Waarom je moet stoppen met adverteren?

De neergang van traditionele advertentie markt startte misschien wel 20 jaar geleden. Wat gebeurde er? Marketeers knipten en plakten hun print ads simpelweg op hun digitale eigendommen, hun websites. Een eerste stap naar online advertising was gezet.

Vandaag is een slimme advertentie niet meer genoeg om de aandacht van de consument te trekken. Bedrijven heroverwegen hun marketing strategieën en focussen daarbij op ‘owned content’ in plaats van adverteren. 

owned media is beter dan online adverteren

Bekijk deze trieste status van online adverteren eens: Meer dan de helft van de consumenten voelt zich beledigd, blijkt uit research van Hubspot en AdBlocks Plus. 63% beoordeelt online advertenties als niet professioneel. En als je nu nog niet overtuigd bent; slechts 7% vindt de betreffende advertenties aantrekkelijk. Online advertenties zijn niet alleen onaantrekkelijk; ze zijn misleidend, fantasieloos, inefficiënt en ineffectief.

Sommige bedrijven hebben het al in de gaten maar er zijn er nog genoeg die stug doorgaan met het verspillen van geld, tijd en inspanning op de traditionele marketing routes. Allerlei vragen komen in mij op. Waarom gebeurt dit? Mensen geloven dus niet wat hierboven staat! Men durft geen risico’s te nemen? Klopt het niet? What’s up?

De Kosten versus de Opbrengsten van Online Adverteren

We kunnen met z’n allen blijven roepen hoe ineffectief online ads zijn maar het is leuker om een mooier plaatje te schetsen; één beeld te schetsen waar bedrijven transformeren in de producenten van nieuws en journalistieke bronnen worden.

Zeer recent spraken wij hier met een bekende producent van interieurproducten. Het is toch veel leuker om je buyer persona’s te enthousiasmeren met nieuws over je marktsegment, de designtrends, hoe je van je huis een kasteel maakt, met wedstrijden en competities om mensen in beweging te krijgen. Slimme merken wisselen betaalde oplossingen in tegen online branding, het delen van informatie, het vertellen van verhalen en soms ook entertainment. We praten dan niet meer tegen maar met onze consumenten.

Uiteraard is het in Amerika al eens berekend. Door te switchen besteed je je zuurverdiende centen beter. In 2015 vond onderzoeksbureau eMarketer dat $ 4.6 miljard dollar werd verspild aan zinloze, niet geziene display advertenties. Bovenal werd nog eens $ 1.1 miljard verspild aan ‘malvertising’ (het verspreiden van virussen verstopt in legitieme advertenties).

En er wordt nog veel meer verspild dan alleen geld. Het kost veel tijd en aandacht om steeds veranderende ad-tech te snappen, er is sprake van continu gedraai om media platforms bij te benen. Het leidt allemaal tot dubbelzinnigheid en een gespannen merkbeleving.

Nog een mooi voorbeeld: Een grote onderneming was het meer dan zat en besloot haar gehele advertentiebudget (7 cijfers!) te schrappen, haar product drastisch in prijs te verlagen en budget vrij te maken voor partnerships en kick back fees. Het product bestond al jaren, de onderneming had lange tijd een serieus advertentiebudget, maar zowel on- als offline was de rek eruit, dus men besloot deze drastische maatregelen te nemen. In plaats daarvan startte men een bescheiden owned media initiatief en je raadt het al, na 12 maanden was de ROI 25% gestegen tov betaald adverteren.

Helaas hebben de slechte resultaten van betaalde media de meerderheid van marketingbureaus nog niet doen inzien dat het ook anders kan. Deze bureaus zitten vast in een vervlogen tijdperk; ze moeten om of blijven voor eeuwig achter!

Wie niet waagt, wie niet wint, 3 redenen om te focussen op owned media!

Okay, eerlijk is eerlijk, het vraagt een forse ‘shift in mindset’, durf en geloof en dat is natuurlijk een uitdaging voor alle merken! Content creatie heeft haar eigen uitdagingen en regels, trap niet in de valkuil om maar zoveel mogelijk te produceren. Je hebt een content strategie nodig om je publiek te bereiken en bezig te houden. Maar als je eenmaal ‘at the center of attention’ bent en begrijpt waar jou buyer persona’s naar op zoek zijn, je hun vertrouwen gewonnen hebt, is de upside beter dan ooit tevoren.

Ik som een paar gevolgen op en geef tips ‘how to’:

1) Meer en beter gekwalificeerde leads

qualified leads komen vanzelf naar je toe met owned media strategie

Er zullen meer en betere leads op je af komen. Gemiddeld wordt 60% van de buyers journey nu al on-line afgelegd. Je bedrijf, dienst of product wordt gevonden, geliked en uiteindelijk dient zich een potentiële koper aan bij je verkoop afdeling: ‘Kan iemand zo vriendelijk zijn mij te helpen aankopen?’ B(u)y all means!

Maar denk erom: je moet altijd blijven coördineren en uitstaan, opvallen, creatief zijn en het ook waarmaken! Nooit stoppen en denken nu en ik klaar.

Dus investeer in goede marketeers die je helpen met ‘thought leadership’, zoek de behoeften op van je buyer persona’s en reageer daar dan op met passende en opvallende content. Vind je eigen content categorie, wees uniek. Wat zal er gebeuren als je binnen jouw industrie voorop loopt met relevante content? Wat als jouw landstaal opeens ‘leading’ wordt, jouw jargon gemeengoed? De toon en strekking gekopieerd? Denk daar eens aan!

2) Creëer je eigen ‘delta force’ van specialisten

je eigen delta force aan marketeers in huis, hoe cool is dat?

Full time employees verdienen de voorkeur boven inhuur. Het kan riskant zijn om de ‘tone of voice’ van je merk aan een outsider over te laten. Maar eerlijk is eerlijk, in Nederland en ook daarbuiten is een grote schare specialisten ontstaan van media bureaus en zzp’ers. De marketeer van nu verdeelt het werk en ondersteunt de uitvoerenden, intern en extern. Specifieke en afgebakende opdrachten kunnen prima worden uitbesteed. Dus als het niet anders kan, werk je met inhuur krachten.

Je moet ook gewoon praktisch nadenken, een beetje als een uitgever. Moet mijn content kort en bondig worden, pittig, of juist serieus en wat uitgebreider? Heb je zelf de beschikking over schrijvers met de juiste vaardigheden om ‘gepolijste’ tekst op te leveren? Tekst die lekker leest en opvalt, uitstaat?

Zoek ook de juiste specialisten, de mannen en vrouwen die ervaring hebben met jouw dienst of product. Dan zal je zien dat nieuwe en unieke visies ontstaan over je business. Maak ook een plan, gebaseerd op je visie! Welke route gaan wij met elkaar afleggen? Dan kun je met contractors veel en mooie content opleveren en kunnen wij relatief zonder risico’s breken met de oude wereld.

3) Lagere overhead kosten

Als je beschikt over de juiste standaards en protocollen, en je werkt samen met een progressief marketing bureau, dan loont het de moeite om meer met junior schrijvers te werken! Onderzoek wijst uit de hun output veel hoger ligt, soms wel het dubbele! Jonge mensen hebben ook een positief effect op de cultuur binnen je onderneming.

Maar wees alert en huur niet lukraak in om een paar euro’s te besparen. Zoek de jonge gasten met potentie en ambitie. Koppel ze aan een meer ervaren kracht, dan heb je echt een top-combinatie. Je leest het goed overigens, als je kiest voor owned content, moet je investeren in copy writing.

Owned content biedt merken de unieke kans om marketingkosten te verlagen en opbrengsten te verhogen. Zeg nu zelf, heb je ooit een advertentie gedeeld met je familie en vrienden? Neen! Maar wel informatief en innemend nieuws over een product of dienst, dat deel je wel met je achterban als die daar ook baat bij zouden kunnen hebben.

Dus…….in plaats van adverteren, en hopen dat je boodschap de juiste ogen bereikt, gooi je marketing over een nieuwe boeg, maak content en help je buyer persona’s met aankopen! Het is niet moeilijk, je moet het gewoon DOEN!

En nu nog eFFe rekenen

Wat sowieso altijd belangrijk is, is rekenen of 'het' wat oplevert. We willen professioneel werken en serieus zien of iets kostentechnisch echt werkt. Nou, pak je kans en download ons ROI template for Marketeers. Hiermee kunnen je in één korte handomdraai zien of je investering in owned media rendeert!

Download hier het marketing ROI en conversie template

 

Subscribe Email