033 - 82 00 998 | info@digital-masters.nl
 

Blog

Uitgelichte verhalen

Filter
februari 08, 2017

Uitzonderingsblog over marketing - Wat ik allemaal geleerd heb!

We zijn blij verrast en trots met onderstaande bijdrage van gastblogger Albin Meijer. Gastbloggers koesteren we en daarom onderstaand het blog van Albin zonder dat wij hierin iets hebben geschreven of toegevoegd (we zouden wel gek zijn :)

Wat ik allemaal geleerd heb bij Digital Masters!  

“Afgelopen maanden heb ik de cursus Inbound Marketing bij Digital Masters gevolgd. Dat kan ik echt iedere marketeer aanraden. Het laat écht zien hoe marketing anders kan en je juist door mensen te helpen succesvol kan zijn. Ik heb er bij de eerste klus van m’n nieuwe werk al plezier van!”

Inbound Marketing was voor mij écht iets nieuws, maar sluit op een bepaalde manier geweldig goed aan op mijn werkervaring. Eerder werkte ik als Direct Marketeer. Concreet kwam het erop neer dat ik leads probeerde te verzamelen voor mijn werkgever door klanten te bedienen met mailings. We stuurden mensen bijvoorbeeld brieven naar aanleiding van een televisiecampagne of bedienden ze met een e-mail over het verlengen van hun abonnement. De reacties die daarop kwamen, konden we weer doorzetten naar de afdeling sales. Op zichzelf was het leuk en creatief werk, maar ik miste gek genoeg ook wel iets: mensen verder helpen. Bij veel klanten leidde Direct Marketing acties tot ergernis in plaats van dat ze echt geholpen waren met de mailing.

Inbound Marketing als de eye opener van 2017
Ik ging dus op zoek naar verdieping en mocht uiteindelijk beginnen bij MarketingMeesters, een digitaal marketingbureau. Inbound marketing is zo’n beetje de rode draad van de dienstverlening van MarketingMeesters. En toen Martin, mijn nieuwe baas, aanbood om aan de cursus Inbound Marketing van Laura Hamer mee te doen, wilde ik dat natuurlijk wel! En dus zat ik vorig jaar met acht anderen in de schoolbanken. 

Inbound Marketing staat eigenlijk voor een nieuwe soort marketing. Is traditionele marketing vooral gericht op het bereiken van zoveel mogelijk mensen, probeer je bij Inbound Marketing alleen die mensen (buyer persona’s) te bereiken die voor de verkoop van jouw product belangrijk zijn. Je probeert ze daarbij vooral te bereiken door mensen gericht te voorzien van content en goodies, zoals bijvoorbeeld een blog met tips of een whitepaper. Het idee is dat die content aansluit op de informatiebehoefte en klantreis van de buyer persona. Consumeert iemand een online game, dan is hij of zij waarschijnlijk vooral gericht op vermaak en zit hij nog aan het begin van z’n klantreis. Maar als hij een whitepaper leest is hij al bezig met het oplossen van een concreet probleem en is hij al dicht bij een aankoop.inbound-marketing-certification-bij-de-Collegereeks-Digital-Marketeer-van-Digital-Masters.png

De cursus was een mix van theorie, praktijkvoorbeelden en opdrachten en de stof beklijfde daardoor erg goed. Het was ook heel erg mooi om te zien dat de deelnemers allemaal verschillende achtergronden hadden. Naast marketeers waren er bijvoorbeeld ook ondernemers bij. Een van hen was zelfs bezig met het beginnen van een eigen zaak. De cursus was ook voor hen erg nuttig, want er kwamen ook heel praktische zaken aan bod zoals budgetteren, de aansluiting op sales en het opzetten en bedenken van een klantreis.

Buyer persona - onmisbaar als strategische basis
Wat voor mij echt nieuw was, was dat je veel dieper kon doorklikken in je doelgroep. Met behulp van vragen konden we de informatiebehoefte,  interesses en het zoekgedrag van een buyer persona heel concreet maken. En als je dat weet, kan je hem of haar echt gaan bedienen met dingen die hij of zij leuk, interessant of nuttig vindt. Je gaat mensen zo écht verder helpen en maakt op een vriendelijke manier contact. Het levert betere leads op en het past ook beter bij me om mensen te helpen in plaats van ze ongewenst te bestoken.

Het mooiste is dat ik de geleerde lessen ook direct in de praktijk kan toepassen. Ik ben gestart met een leadgeneratie campagne voor een leverancier van vergadersoftware en hierbij gebruik ik de lessen over het concretiseren van een buyer persona. Ik denk dat Inbound Marketing wel echt de toekomst heeft: het haalt veel meer uit het online domein dan je met klassieAlbin-Meijer-gastblogger-enthousiast-over-Collegereeks-Digital-Marketeer.pngke marketingtheorie doet. En, ook niet onbelangrijk, het maakt marketing een stuk leuker. Je richt je vooral op het verder helpen van mensen en dat ligt me goed!

Albin Meijer

 

 

 

Dank je wel Albin! Hier doen we het voor en we zijn blij met jouw blog een aanbeveling. Wil je ook bij ons de Collegereeks Digital Marketeer volgen - mét dubbele op je LinkedIn op te voeren certificering? Check hier de data voor het leerjaar 2016/2017.

Of download zelf het template over buyer persona's waar Albin zo blij van wordt! 

New Call-to-action 

 

 

 

 

Subscribe Email