033 - 82 00 998 | info@digital-masters.nl
 

Blog

Uitgelichte verhalen

Filter
september 19, 2016

Het nieuwe ABC van marketing en sales

De 5 must do's voor marketeers en sales die online succesvol willen verkopen

Ik wed dat je ooit wel eens gehoord hebt van "Always Be Closing", het adagio voor de sales. Niet? Kijk zeker even naar deze klassier onder de marketing/sales filmpjes (klik op de afbeelding van Alec Baldwin) die je hierna niet meer gaat vergeten:


Alec_Baldwin_in_Always_Be_Closing

Of je nou sales of marketing op je visitekaartje hebt staan, jij wilt ervoor zorgen dat de deal gesloten wordt. Ook zonder een messenset als uitdaging ;) Wat heb je daar vandaag de dag, in het digitale tijdperk, voor nodig?

Precies de goede informatie over je potentiële klant. Wat hen bezighoudt. Welke vragen ze hebben. Hoever ze zijn in het nemen van de beslissing om jouw product of dat van je concurrent te kopen. Een droom? De prettige werkelijkheid! Want juist al die informatie ligt gewoon binnen jouw bereik! 

We leven in het tijdperk van "Always Be Connected". Ons straatbeeld wordt gedomineerd door mensen die continue op hun mobieltjes kijken en zo het nieuws checken, een Whatsappje sturen, op Facebook posten, etc. In de trein, aan tafel en tijdens het televisie kijken zoeken we op websites naar informatie die helpt in het maken van beslissingen. We zijn continue verbonden. We doen vergelijkingen en downloaden whitepapers en andere informatie zodat we een antwoord vinden op onze vragen. 

Hieronder beschrijven we de 5 belangrijkste tools die succesvolle marketeers en sales gebruiken en en zo hun  informatie vinden.

1. De superaantrekkelijke website - zet de magneet aan

Voordat je potentiële klanten naar je website komen moeten ze wel weten dat je er bent! Met een goede keyword strategie, goed geschreven SEO-teksten, social media in optima forma, alles zodanig ingericht dat men de weg weet te vinden naar je website. Want daar staat de informatie die jouw klanten willen vinden. Die ze verder helpt in hun aankoopbeslissing. Op landingpage's waar je contact maakt met je websitebezoeker. Dé basis van inbound marketing. Always Be Connecting!

2. Buyer persona's - weten wat je klant echt belangrijk vindt

Je wilt uiteraard wel weten met wie je te maken hebt. Toch? De websitebezoeker die jouw top notch whitepaper heeft gedownload, is dat een potentiële klant? Of een student die op zoek is naar informatie voor zijn studie? Als je je potentiële klanten wilt leren kennen dan is het handig om te weten welke vragen zij hebben. Op die manier kan je nog beter informatie geven en verder helpen. Daarvoor maak je gebruik van het principe van buyer persona's. Maak slim gebruik van het template dat we speciaal hiervoor voor je gemaakt hebben. 

3. Aantrekkelijke content - biedt waardevolle informatie

Zet niet zomaar een productbeschrijving op je website. Duik in de problematiek van je potentiële klant en bedenk welke informatie hem of haar echt vooruit zal helpen. Wanneer iemand op je website komt, ziet hij of zij dan meteen een productomschrijving of juist informatie die voor hém waardevol is? Laat juist op je homepage een tevreden klant aan het woord die vertelt hoe blij hij of zij is met jouw product of dienst. 

4. Dashboard - meten is weten

social_media_roadmap_kitAls je je website en content inricht zoals we hierboven beschrijven, dan komen er geheid bezoekers op je website. Aan de hand van de pagina's die men bezoekt, de informatie die wordt aangeklikt, krijg je een goed beeld van de informatievraag. Maar hoe ga je dat allemaal bijhouden? Dat kan met een goed dashboard. Voor social media kan je bijvoorbeeld gebruik maken van onze Social Media Roadmap Counter.  

5. Nurturing - maak van je websitebezoekers terugkerende klanten

Vrijwel geen enkele websitebezoeker zal meteen overgaan tot de aankoop van je producten of diensten. Zeker als het gaat om aankopen waar grotere budgetten een rol spelen. Men wil je beter leren kennen en vertrouwen in je krijgen. Verkoop je zoete broodjes of heb je echt verstand van zaken? Dat doe je met goede blogs (zorg voor een abonneeknop!) en met het aanbieden van nog meer nuttige informatie. Die mag je best mailen. Het is geen geheim dat email nog altijd een heel krachtig en succesvol medium is. Als je maar niet begint te spammen, niet te vaak en geen reclame. Helpen is het motto. 

Het nieuwe marketing en sales ABC   

Als je bovenstaande goed uitvoert, dan ben je aan het converteren, omdat je een bezoeker converteert naar iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst. En dat is precies wat je wilt want in die tussenstappen tijdens die conversie verkrijg je de informatie die je nodig hebt om te weten wie je klant is, wat zijn of haar vragen zijn, en waar hij of zij zich bevindt in jouw salescycle. Zo kan je je klant perfect helpen in zijn aankopen, en wordt je marketing van het soort waar mensen echt van houden. Niet opdringerig, wel de helpende hand, precies op het goede moment. Always Be Closing. We vatten het graag nog even kort voor je samen:

In een wereld waar iedereen ... 
Always Be Connected
... is, is jouw belangrijkste doel om je klanten te helpen door ...
Always Be Converting
... zodat jij precies de goede informatie hebt om makkelijker dan ooit je verkoop ...
Always Be Closing

Welkom in de wereld van online marketing en sales! 
 
Om je klant te helpen met zijn of haar aankoop, is het belangrijk om daar te zijn waar je klant is: online!

 

Subscribe Email