033 - 82 00 998 | info@digital-masters.nl
 

Blog

Uitgelichte verhalen

Filter
februari 14, 2017

De acht schaamvragen (en antwoorden) over Google die marketeers wakker houden

  SEO Google De acht schaamvragen (en antwoorden) over Google die marketeers wakker houden


Google is er al bijna 20 jaar. Ik weet nog dat we zochten op internet met Altavista. Opeens was Google daar. Weg was Altavista! Het is bekend, de algoritmes waarmee Google werkt, vormen de basis van het succes. Ik heb een paar ‘fun facts’ voor je verzameld die weergeven hoe wij vandaag en morgen met z’n allen zoeken op internet. En je hoeft geen ‘nerd’ te zijn om dit te begrijpen (ben ik ook niet..:-)). Ook al begint het allemaal met een algoritme.

1 - Wat is een algoritme eigenlijk?

Om Google zelf te quoten: “de processen en formules die je vragen in antwoorden vertaalt”.  Wiki zegt: “een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leidt”. Dat soort teksten begrijpt niemand.

algoritme-is-het-kloppend-hart-van-Google.jpgAlgoritmes worden gebruikt om triljoenen (1.000.000.000.000) webpagina’s te doorzoeken naar informatie die jij zoekt. Handmatig ondoenlijk. De spreekwoordelijke speld in een hooiberg is gemakkelijker te vinden. Het algoritme van Google ‘leest’ verschillende signalen van webpagina’s hoe ‘waarschijnlijk’ het is dat deze voldoen aan je zoekopdracht.

Voor marketeers is dit uiteraard een belangrijk gegeven; het bepaalt hoe onze sites in Google ranken en voor een belangrijk deel of je überhaupt gevonden wordt op het web! Er is al superveel over SEO gezegd en geschreven. Dit is geen blog over SEO; het gaat over de ontwikkeling van Google tot nu toe, over “what’s up & happening”.

 

2 - Hoe heet dat algoritme van Google eigenlijk?Google Hummingbird.png
Deze informatie staat op SEL, Search Engine Land, er zijn hiervoor allemaal andere namen geweest, maar vanaf 2013 werd  de naam van het algoritme Hummingbird, kolibrie in het Nederlands, genoemd. Er is voor deze naam gekozen omdat deze vogel snel en precies keuzes maakt.

 

3 - Hoe wordt dat algoritme ook al weer gewijzigd?

Jij bent Google te slim af? Forget it! We hebben het er ook over in onze colleges. Het is veel verstandiger om met Google mee te liften, dan om de strijd aan te gaan. Marketeers moeten niet de illusie hebben dat we de 100 knapste wiskundigen van Google de loef kunnen afsteken. Check Steps to a Google-friendly site, en je leert alles over succesvol meeliften.

Google Search Timeline.png

Wat is hier dan interessant aan voor de lezer van deze blog? Hubspot heeft recent een onderzoek uitgevoerd naar de aard en frequentie van de wijzigingen in het algoritme. Ze maakten een verdeling: periode 2000-2008 en 2008-2016. Wat blijkt? In de eerste periode 25 updates, in de tweede 115!

Waarom zoveel? Dat heeft te maken met de enorme groei van het web en het aantal gebruikers, maar heeft zeker ook te maken met de methode: wij zoeken veel meer met onze mobile devices, 51% van de informatie wordt inmiddels via mobile geconsumeerd. Nieuwste trend is het zoeken op Google via voice. Scheelt echt weer wat ‘typetijd’ en werkt (bijna altijd) feilloos, ook in het Nederlands.

 

4 - Wordt er gezocht op relevantie of staat de adverteerder bovenaan?

Er is online van alles te vinden over de historie van deze allesbepalende search engine. Ik vind de focus op de gebruiker binnen Google in het oog springen. Al in Google’s eerste paper uit 1998, The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine, signaleren Page en Brin dat het advertentie business model niet altijd correspondeert met het leveren de kwalitatief beste search resultaten.

De vele veranderingen aan het algoritme kunnen ook worden uitgelegd in deze context; Google vindt steeds betere manieren om de beste content aan haar gebruikers te bieden. En lees maar weer eens Steps to a Google-friendly site; het eerste wat daar genoemd wordt is dat je moet zorgen voor goede content. Verdomd knap hoe ze de twee partijen beiden koesteren en tevreden houden!

 

5 - Wat is PageRank?

PageRank is vernoemd naar Larry Page, een van de medeoprichtigers van de zoekreus. PageRank is waarom Google betere zoekresultaten levert, maar de technologie is zeer complex. Google zelf zegt dat PageRank kijkt naar de links tussen webpagina’s om de relevantie te bepalen. Sommigen vergelijken het met een stemmenteller; hoe meer links naar jou verwijzen, hoe meer autoriteit. De dooddoener hier? Iedereen kon naar iemands PageRank kijken!

In de lente van 2016 heeft Google aangekondigd dat het publiek niet meer bij deze data wordt toegelaten! De nadruk op links creëerde veel lastig gedrag, zoals de verkoop van links naar je site. De techniek om hoog te ranken bij Google is veeleisend, laten wij het daar bij houden! 

 

6 - Google Dance – Is dat een dansschool?

Google-Dance.pngHet wordt ons wel eens gevraagd: Wat is de Google Dance? Veel verschillende antwoorden circuleren maar dit is de juiste: het is de periode waarin Google haar rankings herbouwt en zoekresultaten gedurende 3-5 dagen heftig fluctueren. 

De dans komt niet vaak meer voor, dus wees gerust. Maar vroegah, toen het allemaal nog wat grilligger verliep, en updates veel impact hadden, dus wel, en zichtbaar ook.

Google heeft uiteraard gezorgd voor meer gematigde updates en dat verklaart eveneens ook de toename in het aantal. Maar dan wel in de vorm van “onder de radar” aanpassingen, zonder Google Dance effecten! 

 

7 - Google zoekt alleen op tekst, toch?

Het is een bekend gegeven, Google zoekt alleen op (hyper)tekst en niet op afbeeldingen. Maar Google heeft eind 2015 haar “Cloud Vision API” voor het publiek toegankelijk gemaakt.

Screen Shot 2017-02-14 at 16.01.22.pngDat is dus een eerste stap naar nieuwe zoekmethoden. Met deze Application Programming Interface (API) kun je de inhoud van afbeeldingen analyseren en vaststellen. Ontwikkelaars kunnen applicaties bouwen waarmee afbeeldingen kunnen worden herkend, en belangrijker: de inhoud kan worden vastgesteld.  

Hoe werkt het? Allereerst zijn er duizenden categorieën waarin de API een afbeelding classificeert (hond, huis, boot, boom). Maar de API herkent ook gezichten en de emoties alsmede print en de taal waarin het geschreven is.

 

Met deze API kunnen bedrijven meta data bouwen rondom hun eigen afbeeldingen, offensieve content modereren en nieuwe marketing scenario’s rondom sentiment analyse testen. Uitproberen? Have a look here!  Screen Shot 2017-02-14 at 16.01.04.png

 

8 - Is bij Google alles geautomatiseerd?  

Google heeft een enorme workforce onder contract om de resultaten van search te evalueren. Met “precision evaluations” meet Google jaarlijks 40.000 keer de kwaliteit van search resultaten. Naar aanleiding van de uitkomsten van de metingen, wordt het algoritme weer 500 tot 1.000 maal aangepast.

 

Nu je allerlei nitti-gritti weetjes over Google hebt gelezen, ben je vast toe aan iets om te doen. Bijvoorbeeld de SEO op je website in orde brengen? Dat kan echt heel makkelijk met het SEO-template wat wij hebben ontwikkeld om je direct op weg te helpen. Zonder SEO-kennis, toch de perfect geoptimaliseerde website hebben, dat wil iedereen. Jij vast ook!

New Call-to-action

 

Subscribe Email