033 - 82 00 998 | info@digital-masters.nl
 

Blog

Uitgelichte verhalen

Filter
februari 28, 2017

9 Tips om het maximale uit je content te halen

Het bijhouden van een zakelijk weblog met prima content is tegenwoordig eigenlijk een vereiste voor elke ondernemer. Maar hoe creëer je goede en relevante content? En hoe benut je die content voor het verhogen van de conversie en bezoekersaantallen? Een aantal praktische tips voor jouw contentmarketing.

Zorg voor een goed verhaal

New Call-to-actionVerhalen vormden de essentie van de menselijke cultuurgeschiedenis. Die innige verbondenheid met het verhaal heeft ook invloed op ons brein en zorgt ervoor dat storytelling een nuttig stukje marketinggereedschap is. Verhalen roepen concrete associaties of ervaringen op, spreken mensen aan en maken het verwerken van (vooral complexe) informatie gemakkelijker. Een verhaal met een goede invalshoek levert al snel extra exposure voor je merk, dienst of product op. Verkoop je bijvoorbeeld veganistische producten? Dan vormen de gezondheids- en milieuvoordelen van een vleesvrij dieet (verpakt in een prettig leesbare combinatie van tekst en infographics) en video’s van slachthuisgruwelen bijvoorbeeld een goede verhalende springplank naar jouw product.

Goede foto’s maken iets los

Een visueel dier als de mens reageert sterk op beelden. Te veel blogs maken gebruik van dezelfde, vaak standaard aandoende beelden en stockfoto’s. Maar een foto kan veel meer zijn dan alleen maar een begeleidend plaatje bij een tekst. Door je fantasie te gebruiken en bij het maken of selecteren van beeldmateriaal ook heel gericht na te denken over belichting, perspectief, boodschap en concept, kom je uit bij prikkelende foto’s met extra meerwaarde die de essentie van jouw merk of product belichamen. 

Gebruik je expertise en netwerk

Beschik je over veel expertise binnen een bepaalde niche? Of bestaat een deel van jouw netwerk uit autoriteiten op een bepaald vlak? Dan is het een goed idee om die speciale kennis of dat sterke netwerk in te zetten als raamwerk voor contentpromotie. Met behulp van platforms als sociale media en online-communities wordt het dan al snel mogelijk om veel likes, aandacht en exposure te krijgen.

Speel in op trends

Content krijgt vooral meerwaarde als hij gekoppeld is aan de actualiteit en gaat over populaire onderwerpen. Koppel een goede verhalende invalshoek dus aan trends of spraakmakende/bijzondere ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied. Met name lijstjes, tips en insidenieuws doen het meestal goed.

Maak gebruik van social media

social-media-marketing.pngSocial media kunnen een prima hulpmiddel zijn bij het bepalen van relevante content. Is een hashtag, evenement of bericht trending op Twitter? Of komt een bepaald item op Facebook bovengemiddeld vaak langs? Speel hier dan op in. Deze platforms geven namelijk aan wat mensen bezighoudt en kunnen fungeren als een springplank voor onderzoek naar de bredere interesses van een bepaalde doelgroep.

Kijk naar clickbait headlines

Zogenaamde clickbaits (koppen die de lezer uitnodigen en aansporen om verder te klikken) kunnen ook een prima hulpmiddel zijn voor het genereren van meer traffic en omzet. Belangrijk is dat de headlines pakkend en uitnodigend zijn. Zorg er wel altijd voor dat de rest van de tekst een goede afspiegeling vormt van de headlines en de content levert die in de koppen wordt ‘beloofd’.

Concrete antwoorden

Onderzoek heeft aangetoond dat authoritative answer posts doorgaans hoog scoren op de populariteitsbarometer. Dit zijn bijdragen die duidelijke antwoorden geven op concrete vragen en hun autoriteit danken aan goed onderzoek. Het kan bijvoorbeeld gaan om artikelen die ingaan op concrete klantvragen over de werking of unieke kenmerken van een bepaald product.

Sterke meningen zijn goed voor de bezoekersaantallen

mening.jpgOok artikelen waarin uitgesproken en soms zelfs controversiële meningen naar voren komen genereren doorgaans veel traffic. Zulke posts worden vaak door mensen gebruikt om hun eigen visies kracht bij te zetten of aangewend als startpunten voor bredere discussies. De opiniestukken zijn bijvoorbeeld veruit de best bekeken artikelen op de persoonlijke website van de bekende documentairemaker Michael Moore.

Onderzoek en originele inzichten lonen

Het doen van eigen onderzoek helpt ook bij het deelbaar maken van content en het verzamelen van links. Probeer de verkregen onderzoeksresultaten bij voorkeur om te zetten in een artikel met interessante en originele inzichten.

 

Dit blog is geschreven door onze gastblogger Jordi Bron van Contany. Contany.nl helpt bedrijven bij het uitstippelen en implementeren van hun contentstrategie. Bloggen is daarbij super belangrijk en dit is dan ook het specialisme van Contany.nl. 

 

Subscribe Email